Ohjelma

Puhe­ohjelma

Sisältö

MARS koostuu kahdesta seminaaripäivästä ja iltoihin sijoittuvasta liveohjelmasta. Puheohjelman sisältö toteutetaan elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN ry:n kanssa.

Tutustu vuoden 2025 seminaariohjelmaan:

Puheohjelmat

Sunnuntai klo - Tiketti-sali

Case Coldplay ja kaikkien aikojen stadionkesä 

Seitsemän loppuunmyytyä stadionkonserttia ja yli 325 000 katsojaa. Muiden muassa Coldplay, Metallica sekä Bruce Springsteen & The E Street Band esiintyivät kesällä 2024 Helsingin Olympiastadionilla. Live Nation Finlandin toimitusjohtajan Tomi Saarinen valottaa kaikkien aikojen stadionkesän kulkua. Hän raottaa erityisesti Coldplayn ainutlaatuisen konserttituotannon taustoja ja kertoo miten jättikonsertit syntyivät. Lisäksi Saarinen pureutuu stadionkesän vaikutuksiin niin aluetaloudellisesti kuin konserttikävijöiden hyvinvoinnin näkökulmasta.

Takaisin aikatauluun

Sunnuntai klo - Tiketti-sali

Festarimatikkaa – Voiko ala vielä kannattaa? 

Festivaalien tuotantokulut ovat nousussa ulkoisten paineiden, kuten inflaation myötä. Samalla festivaalijärjestäjät panostavat tuotantoihin enemmän kuin koskaan. Ala ja myös sen alihankintaketjut ovat kehittyneet vauhdilla ja myös yleisön odotukset ovat korkealla. Miten jatkuvasti kasvavien vaatimusten ja kustannusten ristitulessa voidaan säilyttää festivaalien kannattavuus? Minkälaiset festivaalit menestyvät tässä haastavassa ympäristössä, ja mitä tämä tarkoittaa uusille toimijoille? Näihin kysymyksiin pureudutaan Fullsteamin toimitusjohtaja Tuomo Tähtisen johdolla, kun joukko festivaalialan ammattilaisia jakaa näkemyksiään ja kokemuksiaan aiheesta.

Takaisin aikatauluun

Sunnuntai klo - Tiketti-sali

Keikkapaikat ja festivaalit yleisön silmin – Huomio inklusiivisuuteen 

Elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN on jälleen suorittanut festivaalien ja tapahtumapaikkojen yleisötutkimukset eli barometrit. Tulokset valottavat millaisia yleisöjä elävän musiikin tapahtumiin osallistuu ja miten yleisön toiveet sekä odotukset muuttuvat – ja millaisia kokemuksia heillä on tapahtumista. 

Kahdessa viimeisimmässä kyselyssä on huomioitu myös epäasiallinen käytös ja häirintä elävän musiikin tapahtumissa, ja vuoden 2025 suuressa barometrikeskustelussa pureudutaankin erityisesti siihen, miten inklusiivisuus toteutuu elävän musiikin tapahtumissa. Tarkkailemalla muutosta edelliseen tutkimukseen voidaan saada vastauksia siitä, ovatko musiikkitapahtumien järjestäjien häirintää ehkäisevät toimenpiteet onnistuneet. Lisäksi tarkkaillaan erityisesti sitä, miten tilanne eroaa eri vähemmistöjen kohdalla.

Keskusteluun johdattelee dosentti Antti Honkanen, joka kertoo uusimman barometrin tuloksista. Tämän jälkeen keskustelemassa on joukko livemusiikkialan ammattilaisia.

Suuren barometrikeskustelun jälkeen on luvassa samoihin teemoihin peilaava työpaja, joka on kohdistettu erityisesti elävän musiikin tapahtumatoimijoille. Työpajassa tarkastellaan yleisökyselyn suurimpia löydöksiä ja keskustellaan siitä, miten yleisön muuttuviin toiveisiin voidaan jatkossakin vastata. 

Takaisin aikatauluun

Sunnuntai klo - Tiketti-sali

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä – Kuinka rakentaa liiketoimintamahdollisuuksia kansainvälisellä yhteistyöllä? 

Miten isot musiikkitapahtumatoimijat hakevat liiketoimintamahdollisuuksia ja molemminpuolista hyötyä kansainvälisestä yhteistyöstä? Miten pienemmät toimijat voisivat osaltaan tarttua näihin mahdollisuuksiin? Entä mitä kansainvälinen yhteistyö vaatii omalta organisaatiolta? Ja millaisia riskejä liittyy nimenomaan kansainväliseen yhteistyöhön? Erityisesti näihin kysymyksiin haetaan vastauksia MARS-festivaalien paneelikeskustelussa, jossa alan titaanit jakavat kokemuksiaan. 

Mukana keskustelemassa ovat mm. Mirkka Rautala (Live Nation), Emilia Mikkola (Helsingin Kulttuuritalo, ASM Global) sekä Mikko Haapala (Ticketmaster Suomi). Keskustelua johdattelee Tapahtumateollisuuden toimitusjohtaja Sami Kerman.

Takaisin aikatauluun

Sunnuntai klo - Tiketti-sali

Erätauko Marsin tapaan – Eihän me vaan rikota lakia?

Sunnuntaityö, ylityöt, lepoajat, työterveys ja työetujen verotus sekä monet muut käytännön asiat puhuttavat tällä hetkellä sekä työnantajia että työntekijöitä livealalla. Viranomaistarkastukset ovat yleistyneet erityisesti suurten ja vakiintuneiden toimijoiden tapahtumissa, ja vaatimusten täyttämiseen liittyvät kustannukset voivat olla merkittäviä. Vaikka laki ohjaa työnantajien toimintaa, tunnistaako se musiikkialan erityispiirteet? On pohdittu, tulisiko alan toimintatapojen muuttua vai pitäisikö lain mukautua paremmin vastaamaan alan käytäntöjä. Samaan aikaan myös työntekijöiden odotukset ovat kasvaneet. Minkälainen on reilu ja vastuullinen työnantaja? Kohtaavatko työntekijöiden odotukset ja työnantajien mahdollisuudet?

MARS-tapahtumassa 2024 ensimmäisen kerran testattu Erätauko-keskustelu MARSin tapaan saa jatkoa, ja tällä kertaa keskustellaan elävän musiikin työelämästä työnantajan näkökulmasta. Minkälaista on olla työnantajana musiikkialalla tällä hetkellä? Miten vastata vaatimuksiin taloudellisesti epävarmassa tilanteessa? Keskusteluun osallistuvat  sekä työnantajat että työntekijät, ja tavoitteena on ymmärtää kummankin osapuolen näkökulmia ja odotuksia sekä luoda avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria.

Keskustelua ohjaa musiikki- ja tapahtuma-alalla työntekijänä, yrittäjänä ja esihenkilönä uraa tehnyt Sunborn Liven operatiivinen johtaja Annakaisa Anttila. Osallistumaan ovat tervetulleita kaikki musiikkialalla työntekijän ja työnantajan tehtävissä toimivat henkilöt. Voit jo nyt ilmoittaa kiinnostuksesi osallistua keskusteluun täällä! Osallistuminen edellyttää, että olet rekisteröitynyt MARS-tapahtumaan. Keskustelua voi tulla seuraamaan myös yleisöön ilman ennakkoilmoittautumista!

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

Case [KVÄÄR]: Kuinka LGBTQI+-yhteisö löysi Tavara-aseman

[KVÄÄR] on tamperelaisen Tavara-aseman hauska, outo ja seksipositiivinen tapahtumakokonaisuus, joka mahdollistaa turvallisempia tiloja queer-ihmisille ja kaikille LGBTQI+-kulttuurin ystäville. Konsepti on osoittautunut menestykseksi: sateenkaareville tapahtumille on tilausta ja yleisöt ovat sitoutuneita kehittämään tapahtumia sekä olemaan itse aktiivisia toimijoita niiden suunnittelussa. 

Miksi queer-yhteisölle suunnatut tapahtumat ja sateenkaarevat yleisöt ovat tärkeitä ja miksi niitä tulisi olla? Miksi sateenkaarikulttuurin juhlistaminen on tärkeää vuoden ympäri eikä vain Pride-kuukauden aikana? Entä miten sateenkaarevuus näkyy elävän kulttuurin kentällä nyt ja tulevaisuudessa ja mitä liveala voi oppia sateenkaariyleisöiltä? 

MARSissa [KVÄÄR]-konseptin synnystä, toteutuksesta, tavoitteista ja ideologiasta sekä yleisötyön merkityksestä ovat kertomassa [KVÄÄR]-työryhmässä toimivat Tavara-aseman markkinointi- ja myyntipäällikkö Kristiina Paananen sekä Tavara-aseman tuottaja Eemeli Aula.

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

MARSin suuri vaalipaneeli: Musiikilla alueille elinvoimaa

Suomen alue-ja kuntavaalit järjestetään huhtikuussa 2025. Musiikkialan kokoava Musiikkiala.fi tuo MARSiin Music Talks -vaalipaneelin, jossa eri vaalipiirien ehdokkaat tuovat näkemyksiään esiin musiikin roolista alueiden kehittämisessä. Keskustelussa ehdokkailta kysytään, minkä artistin kukin ehdokas valitsisi oman kampanjabiisinsä esittäjäksi, mutta myös kuinka musiikki voi vahvistaa alueellista elinvoimaa, luoda työpaikkoja ja tukea alueiden kestävää kehitystä. Keskustelussa pohditaan lisäksi, mitkä ovat alueiden kiinnostavimmat musiikkitapahtumat ja mikä itse asiassa on musiikin merkitys yhteisöille ja hyvinvoinnille sekä sen mahdollisuuksia tasa-arvon ja saavutettavuuden edistämisessä. Keskustelun moderoi Teoston, Suomen Musiikintekijöiden, Suomen Säveltäjien sekä Suomen Musiikkikustantajien yhteinen edunvalvontapäällikkö Iiris Suomela. Vaalipaneelia on mahdollistamassa Etelä-Pohjanmaan maakunnallisten tavoitteiden yhteensovittaja Etelä-Pohjanmaan liitto.

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

Epic fail -kämmäilyklubi

Musiikkialalla kuulemme usein tiimien ja yksilöiden menestystarinoista ja mittaamme onnistumista listasijoituksilla ja loppuunmyydyillä keikoilla. Mutta meneekö kaikki aina niin sujuvasti kuin kerrotaan, sillä kaikkihan mokaavat joskus?

Sankaritarinoiden sijaan pureudumme nyt niihin tapauksiin, jolloin kaikki ei ole mennyt suunnitellusti. Miten epäonnistumisesta voi selvitä ja mitä siitä voi oppia ja oliko se moka kuitenkaan niin iso juttu? 

Suomeen syksyllä rantautunut, maailmanlaajuisesti toimiva naisten, ei-binääristen ja liittolaisten musiikkialan verkosto Shesaid.so fasilitioi mokille omistetun hetken, jossa musiikkialan ammattilaiset kertovat omista uramokistaan sekä siitä, miten tilanteet purettiin ja mitä niistä opittiin. Keskustelun jälkeen luvassa on open mic kuulijoiden mokakokemuksista, Shesaid.so-verkoston esittely ja vapaata keskustelua.

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

Vessakaaos! Ruokafarssi! Miten media käsitteli tapahtumia vuonna 2024?

Vuonna 2024 tapahtumien ympärillä tuntui vallitsevan kaksi todellisuutta: tuhannet tyytyväiset juhlijat sekä median omille yleisöilleen levittämä mielikuva tapahtumakävijän kärsimystaistelusta. Otsikoista parhaiten ovat jääneet mieleen stadionkeikkojen vessakaaokset ja ruokafarssit, mutta onko pinnan alla ollut syvempääkin journalismia, kritiikkejä tai analyysejä – muutakin kuin Coldplayn keikkoihin kohdistunut ennennäkemätön kiinnostus.

MARS-seminaarin jo perinteisessä tapahtuma-alan ja median ammattilaisten kohtaamisessa puidaan läpi tapahtumavuoden 2024 tärkeimmät uutiset ja mediailmiöt, eniten huomiota herättäneet megakeikat ja festarit. Keskustelua vetää pitkän linjan markkinointi- ja viestintäalan ammattilainen Matti Markkola (Nelonen Media Live) ja mukana on sekä tapahtuma- että media-alan edustajia.

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

Indieartistin paikka musiikkikentällä

Itsenäiset, omakustanteisesti musiikkiaan julkaisevat artistit ja pienlevy-yhtiöt tuottavat musiikkia, jossa taiteellinen vapaus korostuu. Tarvitaanko musiikkialalla yhä tällaisia indietekijöitä? Mikä on heidän roolinsa, kun tilaa alalla kavennetaan jatkuvasti? Onko omakustanteisesti uraa rakentavalla artistilla realistisia mahdollisuuksia edetä ja menestyä? Näihin kysymyksiin pureudutaan keskustelussa, jossa mukana ovat musiikin tuottaja ja Kuohu Recordsin perustaja Oona Kapari, muusikko ja viestintätoimisto Rödin toinen perustaja Katja Tolonen, Saura Bookingin perustaja, manageri ja agentti Johanna Sauramäki sekä Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen. Keskustelussa tarkastellaan indiemusiikin tulevaisuutta ja menestymisen mahdollisuuksia nykyisessä musiikkikentässä. Keskustelua vetää musiikkialan vaikuttaja Lotta Savolainen.

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

Työpaja: Indieartistin peilaus omaan tekemiseen

Työpaja on suunnattu omakustanneartisteille. Työpaja koostuu 20–30 minuutin henkilökohtaisista sparrauksista, joissa tarkastellaan artistin tämänhetkistä uraa ja tarjotaan konkreettisia neuvoja sekä rohkaisua tulevaisuuden suuntaviivoista. Sparrauksen tavoitteena on auttaa näkemään oma tilanne uudesta näkökulmasta. Lotta Savolainen ja Röd-viestintätoimiston Katja Tolonen sparraavat viestinnässä ja antavat käytännön vinkkejä esim. tiedotteiden osalta. Ilmoittaudu työpajaan ennakkoon täällä! Työpajaan valitaan 6 artistia ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuneet kontaktoidaan ja tarkemmista ohjeista työpajaan liittyen tiedotetaan ennakkoon sähköpostitse. 

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

Timanttista tiimityöskentelyä – Miten artistien yhteistyöverkostot rakentuvat?

Menestys musiikkialalla henkilöityy tyypillisesti yksittäiseen artistiin tai yhtyeeseen, mutta todellisuudessa sen taustalla on usein saumattomasti toimiva tiimi. Miten tiimit artistien ympärille muodostuvat ja kuinka artistien uraa ylipäätään rakennetaan? Miten yhteistyökumppanuudet musiikkialalla syntyvät ja miten vuosia jatkuneita yhteistyöverkostoja ylläpidetään silloinkin, kun työnantajat yksittäisten tekijöiden välillä vaihtuvat?

Rytmi-instituutin tuottamassa paneelissa artistien urakehityksestä ja eri toimijoiden välisestä yhteistyöstä keskustelemassa ovat muun muassa Kaiku Entertainmentin johtaja Marja Kokko sekä Isolla Music -musiikkiyhtiön perustaja ja vuoden 2023 musiikintekijänä ja tuottajana palkittu Jonas Olsson.

Takaisin aikatauluun

Torstai klo -

MARSin pyöreä pöytä: Ketuttaako kuppikuntaisuus vai vaivaako verkostoituminen?

Toimiiko Suomen musiikkialan yhteistyö? Onko ala avoin vai onko tieto ja verkostot suljettujen ovien takana? Onko alan menestykseen tervetulleita eri sektoreiden toimijat, pienet ja suuret sekä eri osista Suomea toimivat tahot? Hyödynnetäänkö kaikki olemassa oleva potentiaali? Millä pienen Suomen musiikkialasta kehittyisi merkittävä klusteri, jolla olisi vääntövoimaa? Tule suunnittelemaan seuraavia askeleita alan kehittämiseen pyöreän pöydän ääreen!

Rytmi-instituutin toteuttamassa pyöreän pöydän keskustelussa tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja musiikkialan verkostoitumisen parantamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Voimmeko yhteistyöllä eri toimijoiden kesken hahmottaa alan vielä hyödyntämättömän potentiaalin ja kehittää alan koneistoa niin, että informaatio kulkee ja pystymme kasvamaan vielä merkittävämmäksi teollisuuden alaksi?

Pyöreän pöydän keskustelun fasilitoi Rytmi-instituutin toiminnanjohtaja Satu-Maarit Veikkola. Pyöreän pöydän keskustelu järjestetään osana valtakunnallista Euroopan unionin osarahoittamaa Klusteri-hanketta (2024-2027), jonka tarkoituksena on tuoda yhteen musiikin ja siihen liittyvien sisältötuotantoalojen toimijoita. Klusteri-hankkeen päätoteuttajana toimii Rytmi-instituutti ja osatoteuttajana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun luovan talouden yksikkö ja sen mahdollistajina toimivat Euroopan unionin lisäksi myös Kuortaneen säästöpankkisäätiö ja Seinäjoen kaupunki.

Ilmoittaudu keskustelijaksi pyöreään pöytään täällä

Takaisin aikatauluun