Puheohjelma
Sisältö
MARS koostuu kahdesta seminaaripäivästä ja iltoihin sijoittuvasta liveohjelmasta. Puheohjelman sisältö toteutetaan elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN ry:n kanssa.
Tutustu vuoden 2025 seminaariohjelmaan:
Puheohjelmat
Sunnuntai klo - Tiketti-sali
Case Coldplay ja kaikkien aikojen stadionkesä
Seitsemän loppuunmyytyä stadionkonserttia ja yli 325 000 katsojaa. Muiden muassa Coldplay, Metallica sekä Bruce Springsteen & The E Street Band esiintyivät kesällä 2024 Helsingin Olympiastadionilla. Live Nation Finlandin toimitusjohtajan Tomi Saarinen valottaa kaikkien aikojen stadionkesän kulkua. Hän raottaa erityisesti Coldplayn ainutlaatuisen konserttituotannon taustoja ja kertoo miten jättikonsertit syntyivät. Lisäksi Saarinen pureutuu stadionkesän vaikutuksiin niin aluetaloudellisesti kuin konserttikävijöiden hyvinvoinnin näkökulmasta.
Takaisin aikatauluunSunnuntai klo - Tiketti-sali
Festarimatikkaa – Voiko ala vielä kannattaa?
Festivaalien tuotantokulut ovat nousussa ulkoisten paineiden, kuten inflaation myötä. Samalla festivaalijärjestäjät panostavat tuotantoihin enemmän kuin koskaan. Ala ja myös sen alihankintaketjut ovat kehittyneet vauhdilla ja myös yleisön odotukset ovat korkealla. Miten jatkuvasti kasvavien vaatimusten ja kustannusten ristitulessa voidaan säilyttää festivaalien kannattavuus? Minkälaiset festivaalit menestyvät tässä haastavassa ympäristössä, ja mitä tämä tarkoittaa uusille toimijoille? Näihin kysymyksiin pureudutaan Fullsteamin toimitusjohtaja Tuomo Tähtisen johdolla, kun joukko festivaalialan ammattilaisia jakaa näkemyksiään ja kokemuksiaan aiheesta.
Takaisin aikatauluunSunnuntai klo - Tiketti-sali
Keikkapaikat ja festivaalit yleisön silmin – Huomio inklusiivisuuteen
Elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFIN on jälleen suorittanut festivaalien ja tapahtumapaikkojen yleisötutkimukset eli barometrit. Tulokset valottavat millaisia yleisöjä elävän musiikin tapahtumiin osallistuu ja miten yleisön toiveet sekä odotukset muuttuvat – ja millaisia kokemuksia heillä on tapahtumista.
Kahdessa viimeisimmässä kyselyssä on huomioitu myös epäasiallinen käytös ja häirintä elävän musiikin tapahtumissa, ja vuoden 2025 suuressa barometrikeskustelussa pureudutaankin erityisesti siihen, miten inklusiivisuus toteutuu elävän musiikin tapahtumissa. Tarkkailemalla muutosta edelliseen tutkimukseen voidaan saada vastauksia siitä, ovatko musiikkitapahtumien järjestäjien häirintää ehkäisevät toimenpiteet onnistuneet. Lisäksi tarkkaillaan erityisesti sitä, miten tilanne eroaa eri vähemmistöjen kohdalla.
Keskusteluun johdattelee dosentti Antti Honkanen, joka kertoo uusimman barometrin tuloksista. Tämän jälkeen keskustelemassa on joukko livemusiikkialan ammattilaisia.
Suuren barometrikeskustelun jälkeen on luvassa samoihin teemoihin peilaava työpaja, joka on kohdistettu erityisesti elävän musiikin tapahtumatoimijoille. Työpajassa tarkastellaan yleisökyselyn suurimpia löydöksiä ja keskustellaan siitä, miten yleisön muuttuviin toiveisiin voidaan jatkossakin vastata.
Takaisin aikatauluunSunnuntai klo - Tiketti-sali
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä – Kuinka rakentaa liiketoimintamahdollisuuksia kansainvälisellä yhteistyöllä?
Miten isot musiikkitapahtumatoimijat hakevat liiketoimintamahdollisuuksia ja molemminpuolista hyötyä kansainvälisestä yhteistyöstä? Miten pienemmät toimijat voisivat osaltaan tarttua näihin mahdollisuuksiin? Entä mitä kansainvälinen yhteistyö vaatii omalta organisaatiolta? Ja millaisia riskejä liittyy nimenomaan kansainväliseen yhteistyöhön? Erityisesti näihin kysymyksiin haetaan vastauksia MARS-festivaalien paneelikeskustelussa, jossa alan titaanit jakavat kokemuksiaan.
Mukana keskustelemassa ovat mm. Mirkka Rautala (Live Nation), Emilia Mikkola (Helsingin Kulttuuritalo, ASM Global) sekä Mikko Haapala (Ticketmaster Suomi). Keskustelua johdattelee Tapahtumateollisuuden toimitusjohtaja Sami Kerman.
Takaisin aikatauluunSunnuntai klo - Tiketti-sali
Erätauko Marsin tapaan – Eihän me vaan rikota lakia?
Sunnuntaityö, ylityöt, lepoajat, työterveys ja työetujen verotus sekä monet muut käytännön asiat puhuttavat tällä hetkellä sekä työnantajia että työntekijöitä livealalla. Viranomaistarkastukset ovat yleistyneet erityisesti suurten ja vakiintuneiden toimijoiden tapahtumissa, ja vaatimusten täyttämiseen liittyvät kustannukset voivat olla merkittäviä. Vaikka laki ohjaa työnantajien toimintaa, tunnistaako se musiikkialan erityispiirteet? On pohdittu, tulisiko alan toimintatapojen muuttua vai pitäisikö lain mukautua paremmin vastaamaan alan käytäntöjä. Samaan aikaan myös työntekijöiden odotukset ovat kasvaneet. Minkälainen on reilu ja vastuullinen työnantaja? Kohtaavatko työntekijöiden odotukset ja työnantajien mahdollisuudet?
MARS-tapahtumassa 2024 ensimmäisen kerran testattu Erätauko-keskustelu MARSin tapaan saa jatkoa, ja tällä kertaa keskustellaan elävän musiikin työelämästä työnantajan näkökulmasta. Minkälaista on olla työnantajana musiikkialalla tällä hetkellä? Miten vastata vaatimuksiin taloudellisesti epävarmassa tilanteessa? Keskusteluun osallistuvat sekä työnantajat että työntekijät, ja tavoitteena on ymmärtää kummankin osapuolen näkökulmia ja odotuksia sekä luoda avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria.
Keskustelua ohjaa musiikki- ja tapahtuma-alalla työntekijänä, yrittäjänä ja esihenkilönä uraa tehnyt Sunborn Liven operatiivinen johtaja Annakaisa Anttila. Osallistumaan ovat tervetulleita kaikki musiikkialalla työntekijän ja työnantajan tehtävissä toimivat henkilöt. Voit jo nyt ilmoittaa kiinnostuksesi osallistua keskusteluun täällä! Osallistuminen edellyttää, että olet rekisteröitynyt MARS-tapahtumaan. Keskustelua voi tulla seuraamaan myös yleisöön ilman ennakkoilmoittautumista!
Takaisin aikatauluunTorstai klo -
Indieartistin paikka musiikkikentällä
Itsenäiset, omakustanteisesti musiikkiaan julkaisevat artistit ja pienlevy-yhtiöt tuottavat musiikkia, jossa taiteellinen vapaus korostuu. Tarvitaanko musiikkialalla yhä tällaisia indietekijöitä? Mikä on heidän roolinsa, kun tilaa alalla kavennetaan jatkuvasti? Onko omakustanteisesti uraa rakentavalla artistilla realistisia mahdollisuuksia edetä ja menestyä? Näihin kysymyksiin pureudutaan keskustelussa, jossa mukana ovat musiikin tuottaja ja Kuohu Recordsin perustaja Oona Kapari, muusikko ja viestintätoimisto Rödin toinen perustaja Katja Tolonen, Saura Bookingin perustaja, manageri ja agentti Johanna Sauramäki sekä Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen. Keskustelussa tarkastellaan indiemusiikin tulevaisuutta ja menestymisen mahdollisuuksia nykyisessä musiikkikentässä. Keskustelua vetää musiikkialan vaikuttaja Lotta Savolainen.
Takaisin aikatauluunTorstai klo -
Työpaja: Indieartistin peilaus omaan tekemiseen
Työpaja on suunnattu omakustanneartisteille. Työpaja koostuu 20–30 minuutin henkilökohtaisista sparrauksista, joissa tarkastellaan artistin tämänhetkistä uraa ja tarjotaan konkreettisia neuvoja sekä rohkaisua tulevaisuuden suuntaviivoista. Sparrauksen tavoitteena on auttaa näkemään oma tilanne uudesta näkökulmasta. Lotta Savolainen ja Röd-viestintätoimiston Katja Tolonen sparraavat viestinnässä ja antavat käytännön vinkkejä esim. tiedotteiden osalta. Ilmoittaudu työpajaan ennakkoon täällä! Työpajaan valitaan 6 artistia ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuneet kontaktoidaan ja tarkemmista ohjeista työpajaan liittyen tiedotetaan ennakkoon sähköpostitse.
Takaisin aikatauluunTorstai klo -
Timanttista tiimityöskentelyä – Miten artistien yhteistyöverkostot rakentuvat?
Menestys musiikkialalla henkilöityy tyypillisesti yksittäiseen artistiin tai yhtyeeseen, mutta todellisuudessa sen taustalla on usein saumattomasti toimiva tiimi. Miten tiimit artistien ympärille muodostuvat ja kuinka artistien uraa ylipäätään rakennetaan? Miten yhteistyökumppanuudet musiikkialalla syntyvät ja miten vuosia jatkuneita yhteistyöverkostoja ylläpidetään silloinkin, kun työnantajat yksittäisten tekijöiden välillä vaihtuvat?
Rytmi-instituutin tuottamassa paneelissa artistien urakehityksestä ja eri toimijoiden välisestä yhteistyöstä keskustelemassa ovat muun muassa Kaiku Entertainmentin johtaja Marja Kokko sekä Isolla Music -musiikkiyhtiön perustaja ja vuoden 2023 musiikintekijänä ja tuottajana palkittu Jonas Olsson.
Takaisin aikatauluunTorstai klo -
MARSin pyöreä pöytä: Ketuttaako kuppikuntaisuus vai vaivaako verkostoituminen?
Toimiiko Suomen musiikkialan yhteistyö? Onko ala avoin vai onko tieto ja verkostot suljettujen ovien takana? Onko alan menestykseen tervetulleita eri sektoreiden toimijat, pienet ja suuret sekä eri osista Suomea toimivat tahot? Hyödynnetäänkö kaikki olemassa oleva potentiaali? Millä pienen Suomen musiikkialasta kehittyisi merkittävä klusteri, jolla olisi vääntövoimaa? Tule suunnittelemaan seuraavia askeleita alan kehittämiseen pyöreän pöydän ääreen!
Rytmi-instituutin toteuttamassa pyöreän pöydän keskustelussa tavoitteena on löytää konkreettisia keinoja musiikkialan verkostoitumisen parantamiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Voimmeko yhteistyöllä eri toimijoiden kesken hahmottaa alan vielä hyödyntämättömän potentiaalin ja kehittää alan koneistoa niin, että informaatio kulkee ja pystymme kasvamaan vielä merkittävämmäksi teollisuuden alaksi?
Pyöreän pöydän keskustelun fasilitoi Rytmi-instituutin toiminnanjohtaja Satu-Maarit Veikkola. Pyöreän pöydän keskustelu järjestetään osana valtakunnallista Euroopan unionin osarahoittamaa Klusteri-hanketta (2024-2027), jonka tarkoituksena on tuoda yhteen musiikin ja siihen liittyvien sisältötuotantoalojen toimijoita. Klusteri-hankkeen päätoteuttajana toimii Rytmi-instituutti ja osatoteuttajana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun luovan talouden yksikkö ja sen mahdollistajina toimivat Euroopan unionin lisäksi myös Kuortaneen säästöpankkisäätiö ja Seinäjoen kaupunki.
Ilmoittaudu keskustelijaksi pyöreään pöytään täällä!
Takaisin aikatauluun