Venuebarometrin tuloksia: Millaisia keikkakävijät ovat?

Syksyllä 2020 toteutetun LiveFIN ry:n Venuebarometrin eli klubien ja konserttisalien yleisötutkimuksen vastaajia pyydettiin kuvailemaan itseään elävän musiikin kuluttajana. Nämä avoimet vastaukset luokiteltiin. Tuloksena syntyi tyypittely kuuteen eri luokkaan, joissa kussakin oli yli 200 mainintaa:

  • “Ahkera keikkakävijä” (27 %) piti itseään ennen koronaa hyvinkin aktiivisena keikoilla kävijänä.
     
  • “Live-elämysten hakija” (21 %) ajattelee, ettei livemusiikin ainutlaatuista tunnelmaa voi saavuttaa kotioloissa.
     
  • “Fanilähtöinen” (15 %) käy katsomassa tiettyjä bändejä tai artisteja aina, kun he ovat lähistöllä.
     
  • “Monipuolinen" (14 %) kuluttaa musiikkia laajalla skaalalla genrejen suhteen.
     
  • “Harvakseltaan käyvä” (13 %) käy nykyään harvemmin keikoilla, aiemmin tuli käytyä enemmän.
     
  • “Elämäntapa” (11 %) -luokkaan kuuluva kokee, ettei voi elää ilman musiikkia.
     
xx
“Ahkera keikkakävijä” (27 %) piti itseään ennen koronaa hyvinkin aktiivisena keikoilla kävijänä.

 

“Live-elämysten hakija” (21 %) ajattelee, ettei livemusiikin ainutlaatuista tunnelmaa voi saavuttaa kotioloissa.

 

Kysyimme Tampereen Tullikamarin ohjelmasta vastaavalta Janne Laurilalta millaisia ajatuksia luokittelu herättää. 

Janne, näyttääkö tyypit tutuilta tamperelaisittain katseltuna? Tunnistatko jonkin usein vastaan tulevan keikkakävijän puuttuvan? 

Janne Laurila, Tullikamari:
“Näkisin, että tuolta puuttuu ns. ”virran mukana” kävijä joka osallistuu tapahtumiin niiden sosiaalisen luonteen vuoksi. Tällaiset kävijät harrastavat yleensä lähinnä isoja spektaakkeleita ja käyvät esim. Iskelmäfestivaalin tai Tammerfestin kaltaisissa tapahtumissa, joissa esiintyjät edustavat ”musiikkia ihmisille jotka eivät harrasta musiikkia”. 

Tällaisista kävijöistä saattaa toki tulla kuluttajia noihin muihin ryhmiin, kun saavat positiivisia livekokemuksia. Toisinaan ei-aktiiviset musiikinkuluttajat kokevat vieraantumista musiikkitapahtumiin, koska eivät tunne artisteja. Yllämainitun kaltaisissa tapahtumissa soi musiikki, jonka kaikki tunnistavat.”
 

“Fanilähtöinen” (15 %) käy katsomassa tiettyjä bändejä tai artisteja aina, kun he ovat lähistöllä.

 

“Monipuolinen" (14 %) kuluttaa musiikkia laajalla skaalalla genrejen suhteen.

 

Onko jokin ylläolevista asiakasryhmistä kasvamaan tai kapenemaan päin näppituntumasi perusteella?

Janne Laurila, Tullikamari:
“Valitettavasti ”ahkera keikkakävijä” ja ”live-elämysten hakija” saattavat olla kapenevia segmenttejä sen vuoksi, että tapahtumissa kävijöiden keski-ikä on nousemaan päin. Live elämyksenä kilpailee nykyisin suoratoistopalveluiden ja ennen kaikkea online-pelien kanssa. Nuoret jäävät helposti kotiin.

Itseäni mietityttää, mikä on tilanne 10-20 vuoden kuluttua, jos nykyiset nuoret aikuiset tai alaikäiset eivät ole säännöllisesti tekemisissä elävän musiikin kanssa. Kiinnostaako se sitten myöhemmälläkään iällä, jos ei ole käynyt nuokkareilla tai pienissä bänditapahtumissa.

Aktiivikuluttajat eli ”heavy userit” toki tulevat säilymään.”
 

“Harvakseltaan käyvä” (13 %) käy nykyään harvemmin keikoilla, aiemmin tuli käytyä enemmän.

 

“Elämäntapa” (11 %) -luokkaan kuuluva kokee, ettei voi elää ilman musiikkia.