Miten pandemia-aika on vaikuttanut uuden talentin nousuun ja miten vaikutukset näkyvät pandemian päätyttyä?

MARS kysyi aiheesta kuudelta festivaaliohjelmaa rakentavalta ammattilaiselta näkemyksiä asiaan ja huolestuimme uusien lupausten tulevaisuuden näkymistä.

Jokainen vastaajista näki uuden talentin nousun kärsivän radikaalisti pandemia-ajassa. Momentumeja on saatettu menettää eikä hittien päälle olla päästy rakentamaan tien päällä. Ilmassa on toivoa, että pandemia-ajan jälkeen ihmiset kaipaisivat uutta. Toisaalta nostetaan esiin myös kysymys siitä, mikä kaikki pandemia-ajan jälkeen on ylipäätään tuoretta - saturaatio-ongelmasta liven puitteissa kun ei ainakaan kärsitä.

Vastaajina toimivat Jouni Markkanen (promoottori, Finnish Metal Events), Zachris Sundell (head promoter, Live Nation Finland), Sandy Kantola (promoottori, Qstock), Panu Hattunen (ohjelmavastaava, Ilosaarirock), Aino-Maria Paasivirta (promoottori, Fullsteam Agency & Provinssi) ja Mikko Niemelä (toimitusjohtaja, Ruisrock).

Lue vastaukset alta!

 


MARSIN PROMOOTTORI-GALLUP, OSA 2:
Miten pandemia-aika on vaikuttanut uuden talentin nousuun ja miten vaikutukset näkyvät pandemian päätyttyä? 


Jouni Markkanen, Finnish Metal Events:
"Uuden talentin nousu on erittäin hankalaa keikkailun ollessa täysin nollassa. En ole popmusiikin ammattilainen, joten en osaa sanoa kuinka nyt lanseeratut artistit menestyvät ja ovat pandemian aikana menestyneet streaming-alustoilla pandemiaa edeltäneeseen aikaan verrattuna, joten luovutan puheenvuoron tältä osin muille."
 

Mikko Niemelä, Ruisrock:
"Uusia kiinnostavia artisteja on noussut esiin myös pandemian aikana, muttei mielestäni siinä määrin kuin ennen. Keikkailun ollessa jäässä on myös tilaisuudet vakuuttaa fanit ja portinvartijat olleet poissa, jolloin hypen rakentaminen on ollut kovin toisenlaista ja vähäisempää. Uusia megatähtiä ei ole myöskään juuri syntynyt tänä aikana, mikä kertoo hyvin siitä miten merkittäviä kiertueet kuitenkin ovat artistien urakehitykselle."
 

Panu Hattunen, Ilosaarirock:
"
Valitettavasti pelkään, että pandemia hidastaa uusien talenttien matkaa jonkin aikaa. Kuitenkin suurin osa artisteista tarvitsee keikkailua uransa nousuun. Moni uusi artisti, joka kerkesi nousta jaloilleen juuri ennen pandemian alkua, ehti keikkailla hyvin vähän tai ei ollenkaan. Kun pandemia on ollut näin pitkä, on lähdettävä rakentamaan sitä matkaa uudelleen. On menetetty se momentum, mikä oli ennen pandemiaa. Vaikka pandemia aika on vienyt ihmiset enemmän kuuntelemaan musiikkia äänitteiden muodossa, koska keikoille ei ole päässyt, luulen, että myös tämä ei ole ollut ihan yhtä armollinen aika uusille kyvyille. Ihmiset kaipaavat turvaa pandemian aikana. Voi olla, että silloin kaivetaan kaiuttimiin ja luureihin niitä tuttuja ja turvallisia säveliä, ennemmin kuin koko ajan uusia tuulia. 

Selvää on se, että myös keikoille pääsy tulee olemaan vaikeampaa pandemian jälkeen. Kuten sanoin, pandemian jälkeen uskon kaikkien maailman artistien olevan valmiita keikkailemaan. Tämä aiheuttaa tilanteen missä tarjonta on niin paljon suurempaa kuin mitä on mahdollista keikkoja järjestää.Tämä auttamattakin heikentää uusien artistien keikka mahdollisuuksia.

Myös äänitteiden ja uuden musiikin osalta tullaan varmasti näkemään todella kova piikki, kun pandemia on ohi. Monella artistilla on ollut uutta musiikkia tulossa kun pandemia alkoi. Moni artisti on pandemian aikana tehnyt uutta musiikkia, kun ei ole voinut keikkailla. Kuitenkaan uuden musiikin julkaisu ei välttämättä ole kiinnostanut pandemian aikana, kun tietää että ei pääse keikoille niitä esittämään. Joten, kun pandemia on ohi, haluaa moni julkaista sitä musiikkia ja lähteä sen myötä keikoille. Tulemme kuulemaan uutta musiikkia niin uusilta kuin vanhemmiltakin tekijöiltä paljon, kun pandemia voitetaan. Sieltä erottuakseen ja noustakseen pinnalle, on uusilla artisteilla nyt kovempi matka kuin koskaan aikaisemmin. 

Meillä järjestäjillä on oma vastuumme tässä uuden musiikin esille tuomisessa ja uusien artistien matkan tukemisessa. Siksi tämä asia pitää tiedostaa ja emme saa unohtaa näitä tulevaisuuden tähtiä, vaan meidän pitää pyrkiä järjestämään keikkamahdollisuuksia myös heille."
 

Sandy Kantola, Qstock:
"Hittikeskeisyys vauhdittaa tässä pandemia-ajassa uuden talentin nousua. Oikean foorumin ja oikean biisin kohtaaminen voi nostaa artistin nyt isostikin huulille, kun muita suosion mittareita ei ole käytössä, kuten keikkasalit. Toisaalta artisti ei pääse lunastamaan odotuksiaan keikoille, joka taas olisi sitä myyntivaluuttaa edelleen isompiin saleihin pääsemiseksi. Pandemian päättyessä pidän todennäköisenä, että tuoreeksi luokitellaan myös ”vanhat patut”, joka voi asettaa uusien talenttien nousemiselle pienen viiveen."
 

Zachris Sundell, Live Nation Finland: 
"Merkittävästi. Artistit, jotka ovat olleet läpimurron kynnyksellä ennen pandemian alkua, ovat voineet menettää momentuminsa jopa täysin kun eivät ole päässeet lainkaan kiertämään. Jo buukattujen keikkojen, sekä kotimaisten että ulkomaisten, siirto seuraavalle vuodelle ja vielä sitä seuraavalle vaikeuttaa uusien artistien buukkaamista, kun slotit ovat tiukassa."
 

Aino-Maria Paasivirta, Fullsteam Agency & Provinssi:
"Musiikki ja sen tekijäthän eivät ole kadonneet ja nyt on voinut olla aikaa tehdäkin enemmän uutta musaa. Tosin aika on raskas kaikille, joten ei ole välttämättä myöskään helppo olla luova ja kehittää uutta. On varmasti tuoreutta, mutta slotteja on myös rajallinen määrä."