Millainen on livestreamien tulevaisuus musabisneksessä?

Striimikeikat ovat saaneet runsaasti huomiota vallitsevan pandemian myötä. On myös puhuttu paljon siitä, mikä on striimatun live-esiintymisen rooli musiikkiteollisuudessa pandemian päättymisen jälkeen.

LiveFINin viimevuotisissa festivaalien ja venueiden yleisötutkimuksissa, Festari- ja Venuebarometreissä tiedusteltiin, miten paljon vastaajien kiinnostus striimikeikkoja kohtaan on pandemian aikana kasvanut. Tutkija Maarit Kinnunen kertoo:

“Kiinnostus livestriimikeikkoja kohtaa kasvoi pandemian ensimmäisenä vuonna, mutta ei huomattavasti. Livestriimien seuraajia oli vielä loppuvuonna 2020 varsin vähän. Venuebarometrin vastaajat uskoivat seuraavansa jatkossa nettikeikkoja enemmän kuin Festivaalibarometrin vastaajat. Tämä saattaa johtua siitä, että monille Venuebarometrin vastaajille musiikin kuuntelu ja elävän musiikin seuraaminen on elämäntapa ja olennainen osa identiteettiä. Kun livekeikkoja ei ollut, he hakivat herkemmin korvaavuutta livestriimauksesta. Festivaalibarometrin vastaajissa on taas enemmän niitä, joille festareihin liittyvät sosiaaliset piirteet ovat tärkeämpiä kuin itse musiikki. Vaikka tällä hetkellä katsojamäärät livestriimeissä ovat suhteellisen pieniä, onko striimeistä tai virtuaalitodellisuudesta tulossa osa festarien ja venueiden tarjoamaa sisältöä? Liveosallistumista korvaamaan vai kenties sen rinnalle?”

Striimikeikkojen katsojaprofiili eroaa klubien ja festareiden normaaliyleisöstä

Kenestä striimikeikkojen yleisö koostuu? Kysyimme streaming-alustansa viime vuonna lanseeranneen Tiketin markkinointijohtajalta Veera Rusaselta kaksi kysymystä, jotka heräsivät Maaritin esittemästä tuloksesta.

Veera, oletteko te havainneet striimejä katsovan populaation eroavan siitä joukosta, joka kävi normaalikeikoilla ennen pandemiaa?


Veera Rusanen, Tiketti:
“Striimejä pääsevät katsomaan hekin, joille keikoilla käynti voisi olla mahdotonta. Joten striimien katsojakunta ja kohderyhmä on laajempi kuin keikoilla kävijöiden. Olemme saaneet paljon kiitosta nimenomaan mahdollisuudesta osallistua tapahtumiin myös etäältä, jolloin keikasta pääsee nauttimaan kotisohvalta ja useammin. Matkustaminen keikkapaikalle saattaa olla vaikeaa järjestää ja myös kustannuskysymys. Striimien markkinoinnissa kannattaakin huomioida myös nämä potentiaaliset ryhmät, eikä kohdentaa markkinointia vain totutuille kohderyhmille.”


Uskotko, että streamit ovat pandemian myötä tulleet jäädäkseen ja niistä muodostuu lähivuosina merkittävä tulonlähde paitsi Tiketille tai livebisnekseen laajemmin? 


Veera Rusanen, Tiketti:
“Uskon, että striimit ovat tulleet jäädäkseen ja erityisesti aiemmin ehkä haastavina markkinoitavina koetut hybriditapahtumat, joissa voi osallistua joko fyysiseen tai striimattuun tapahtumaan samaan aikaan ja katsoa keikan vielä myöhemmin uudelleen, tulevat lisääntymään. Myös keikkataltiointeja tullaan jatkossa esittämään maksullisina tallenteina.”

 

Miten ohjelmatoimisto näkee livestreamien tulevaisuuden?

Miten striimauksen potentiaalin näkee ohjelmatoimistojohtaja? Kysyimme aiheesta Fullsteam Agencyn toimitusjohtaja Tuomo Tähtiseltä.

Tuomo nosti esiin lukuisia näkökulmia niin volyymiin, markkinan kokoon kuin kilpailuunkin liittyen, jotka saattavat rajoittaa striimausten liiketoiminnallista potentiaalia livebisneksen peruskivien joukossa erityisesti artistin tai agentuurin näkökulmasta. Lisäksi Tuomo painotti livekeikan elämyksellisyyttä ja alleviivasi sen kokonaisvaltaisuutta striimitoteutukseen verrattuna - ainakin nykyteknologian varassa toteutettuna.
 


Tuomo Tähtinen, Fullsteam Agency:
“Jos striimikeikka olisi tällä hetkellä yhtä suuri elämys kuin livekeikka, olisimme vuodessa tottuneet kuluttamaan niitä paljon enemmän. Päinvastoin, tuntuu että on tapahtunut turtumista ja nälkä oikeille livekeikoille on entistä suurempi. Uskon itse että striimikeikassa on aitoa potentiaalia livekeikan haastajaksi vasta sitten, kun se onnistuu olemaan kokonaisvaltaisempi elämys. Livekeikka on yhtä aikaa audiovisuaalinen, fyysinen, yhteisöllinen ja sosiaalinen kokemus, joten luonnollisesti kaiken tämän välittäminen digitaalisena on haastavaa. Jossain vaiheessa VR-toteutukset varmasti alkavat kyllä päästä lähelle…”


Tuomo, entä miten näet livestreamien roolin kehittyvän lähitulevaisuudessa?


Tuomo Tähtinen, Fullsteam Agency:
“Uskon kyllä, että korona-aikana saadut opit striimikeikoista tulevat olemaan hyödyksi tulevaisuudessa ja yhä useampi artisti tulee tekemään jonkinlaisia digitaalisia toteutuksia livekeikkojen ohella. Yksittäisillä isommilla, globaalille markkinalle toteutetuilla, ”spektaakkeleilla” tehdään ihan oikeaa bisnestä. Näen myös ihan mahdollisena sen, että jokin striimialustojen jättiläisistä (tyyliin Apple, Netflix, Amazon) tekee eksklusiivisen diilin jonkin ison kv-artistin kanssa striimituotannoista, mallia ”Beyonce tekee seuraavien 5 vuoden aikana 5 megastriimikeikkaa Netflixiin”. Tulemme varmasti näkemään pian myös artisteja, jotka eivät tee perinteisiä keikkoja lainkaan ja rakentavat koko paletin ihan uusilla ehdoilla (veikkaan että Aasian suunnalta tulee ekat, jos ei jo olekin). Niin sanottu perinteinen livebisnes ei kuitenkaan vielä pitkään aikaan tule tekemään striimikeikoilla merkittävää osaa liiketoiminnastaan. Sosiaalisen kanssakäymisen ja yhteisöllisten kokemusten tarve on ihmisillä suuri ja korona-aika jos jokin on osoittanut miltä niiden menettäminen tuntuu.”