MARSissa on hauskaa

Seminaarit ja työpajat

Seminaaripäivät ovat torstai 2.2, sekä perjantai 3.2.2017.

Torstaina seminaariohjelma sijoittuu aikavälille klo 11:45 -18:00 ja perjantaina aikavälille 10:30 -17:00.

 

 

Torstai 2.2.2017

 
Klubisali klo 11:45 - 13:00
Festaribarometri

Festivaalibarometri on jälleen täällä! MARSissa julkaistaan vuoden 2016 barometrin tulokset. Kysely toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2014 ja nyt barometri pääsee vihdoin tarkoitukseen, johon se on alunperin luotu.

Pääsemme näkemään ensimmäistä kertaa, miten eri festivaalit ovat muuttuneet viimeisen 2 vuoden aikana ja minkälaisia johtopäätöksiä tuloksista voidaan johtaa. Tutkimuksessa tarkastellaan mm. festivaalikävijöiden kulutustottumuksia, mielikuvia, asenteita, arvoja sekä kiinnostuksen kohteita. Barometriin osallistuvat lähes kaikki Suomen suurimmat festivaalit.

 

Barometrin moderaattorina toimii Kai Amberla (Finland Festivals) ja panelisteina nähdään Suvi Kallio (Flow Festival) sekä Mikko Niemelä (Ruisrock). 

 

Perätila klo 13:00 - 14:00
Arts Equal 

Mikä on musiikkibisneksen rooli ns. yleisötyössä lasten osalta? Ollaanko siellä kantamassa vastuita ja mahdollisuuksia tulevaisuuden tekijöistä? Kuka mahdollistaa lapsille musiikillisia kokemuksia ilman ohjautumista maksulliseen ja tasoa testaavaan harrastukseen? Paneelissa aihetta pohdiskellaan hyvien käytännön esimerkkien kautta ( mm. Biisipumppu ja  Louhimo). Sessio on osa Taideyliopisto Sibelius-Akatemian Arts Equal – tutkimushanketta.

 

Moderaattori: Tanja Huuskonen (Louhimo)

Panelistit: Heidi Partti (tutkija, muusikko ja musiikkikasvattaja), Tuomo Kallio (Louhimon lastenkulttuurikoordinaattori, muusikko), Henri Peltola (Seinäjoen kansalaisopisto, Rytmi-Instituutti, soitonopettaja, bändiohjaaja, muusikko), Mikko ”Setä Tamu” Tamminen (säveltäjä, artisti, musiikkituottaja)

 

Klubisali klo 13:15 - 13:55
Keynote: Alexander Kauffmann (FKP Scorpio, Director Sponsorship Europe)
Sponsoring in the European live music industry: Current trends and sights for the future

Millaiset tuulet puhaltavat suurtapahtumien sponsoroinnissa eurooppalaisella kärkitasolla vuonna 2017? Entä miltä näyttää sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin tulevaisuus valtavan festivaalitoimijan silmin? Lähes 20 suurta eurooppalaista festivaalia järjestävän saksalaisyhtiö FKP Scorpion kumppanuuksista vastaava Alexander Kauffmann antaa aiheeseen näkökulman suoraan eurooppalaisen festivaalitoiminnan ehdottomasta eturivistä. 

 

Klubisali klo 14:00 - 14:45
Keynote: Emma Wood - Creating shared memories: Experience and emotion

Emma Woodin tutkimusaiheisiin kuuluu mm. kokemuksellinen markkinointi ja tapahtumien vaikuttavuus. Parhaillaan hän kehittää uusia tapoja tutkia elävän musiikin tapahtumien tuottamia tunnekokemuksia ja niiden vaikutuksia asenteisiin ja käyttäytymiseen. Woods käsittelee puheenvuorossaan tunnereaktioita ja yleisön yhteisiä kokemuksia sekä sitä, kuinka festivaalikokemusten ymmärtämisen edellytyksenä on myös tunteiden ja muistojen ymmärtäminen. 

 

Emma Wood (BA, MSc, PhD) is the Head of International Centre for Research in Events, Tourism and Hospitality at the Leeds Beckett University. Her most recent publications include: This is how I feel, this is how I felt: Experience sampling at promotional events for the Academy of Marketing Annual Conference which was awarded Best Paper in Track.    

 
 Perätila klo 14:45 - 15:30
Virallista puhetta festivaaleista: kulttuurinen voimavara?

OKM julkaisi hiljattain festivaalien toimintaohjelman vuosille 2017 - 2015. Ohjelman saloja valoittavat Kai Amberla ja Mervi Luonila työryhmän jäseninä. Käsittelyssä tapahtumien sääntely, festivaalien tuet ja festivaalitoiminnan  kehittäminen Suomessa jatkossa.Keskustelua moderoi Juha Koivisto, panelisteina Kai Amberla (Finland Festivals), Mervi Luonila (Taideyliopiston Sibelius Akatemia), Tommi Mäki (Solar Sound) ja Sini Keränen (Kaustinen Festival).

 

Klubisali klo 15:15 - 16:00
Keynote: Ellen Kvarby, Sony Music Sweden: Data-driven artist?

Mitä data ja läpinäkyvyys tarkoittavat artistille? Mitä tulojen ja kuuntelijoiden reaaliaikainen seuraaminen antavat musiikille ja tekijälleen? Sony Music Sweden paketoi radiosoiton, striimit, rojaltit sekä kuuntelijaprofiilin sovellukseen ja antoi kaiken tiedon artisteilleen. Sovelluksesta ja datan roolista musiikin löytämisessä sekä hittien tekemisessä kertoo Ellen Kvarby.

 

Ellen (Head of Creative, Sony Music Sweden) on työskennellyt muun muassa Kentin, Tove Styrken ja Linnea Henrikssonin kanssa. Sonylle hän siirtyi viestintätoimisto Primesta.  

 
Perätila klo 15:40 - 16:10 
Osta pala festaria! Yleisön osallistaminen festivaalituotantoon joukkorahoituskampanjan avulla 
 

Tilaisuudessa keskustellaan joukkorahoitusalustan käytön tarjoamista mahdollisuuksista osallistaa ja samalla sitouttaa yleisöä uuteen musiikkifestivaaliin ja sen tuotantooon. Aihetta käsitellään esimerkkitapauksen kautta, kun paikalla on joulukuussa Helsingin Suvilahdessa järjestettävän Winter Solstice -talvifestivaalin tuotantotiimin jäseniä. Festivaali julkaistaan virallisesti joukkorahoituskampanjan saattelemana helmikuun puolivälissä.

 

 
Klubisali klo 16:15 - 17:00 
Mutusta dataan

Big Data. Reaaliaikainen kuluttajatieto. Analytiikkatyökalut. Informaation lisääntyessä sitä tehokkaimmin valjastavien voisi olettaa ratsastavan aallon harjalla. Onko näin? Onko tärkeimmät päätöksentekoon vaikuttavat tekijät muuttuneet tai muuttumassa yhä voimakkaammin dataan perustuviksi, vai tehdäänkö päätöksiä edelleen fiilistellen sormi kansakunnan kollektiivisella pulssilla? Musabisneksen avainhahmot levy-yhtiöistä livetoimijoihin, medioihin ja palveluntarjoajiin tuovat oman näkökulmansa siihen, miten jatkuvasti lisääntyvä informaatio ohjaa päätöksentekoa artistikiinnityksistä markkinointiin ja tapahtumien kehittämiseen.

 

Miten asiakkaista kerättyä tietoa hyödynnetään reaaliaikaisessa datapohjaisessa markkinoinnissa? Big data, oppivat algoritmit ja tekoäly - Tehoa lipunmyyntiin ohjelmallisella ostamisella ja markkinointiautomaatiolla.

Alustus: Janne Lehtonen, kehityspäällikkö, Lippupiste Oy 

 

Moderaattori: Sami Rumpunen

Panelistit: Mikko Koivusipilä (Nelonen media), Juha Kyyrö (Fullsteam), Katja Jokinen (Lippupiste), Juho Koikkalainen (Universal Music)

 

 

Klubisali klo 17:05 - 18:00 
Bändit ja brändit - Yritysyhteistyö musabisneksessä nyt ja tulevaisuudessa

Sponsorointi ja yritysyhteistyö musiikkisektorilla kehittyy nopealla vauhdilla. Kuulemme mitä alan tuore tutkimustieto kertoo sponsoroinnin tilasta vuonna 2016 ja miten artistit, tapahtumajärjestäjät ja sponsoroivat yritykset näkevät asetelman muuttuvan lähitulevaisuudessa. Paneelikeskustelu toteutetaan yhteistyössä Sponsorointi- ja tapahtumamarkkinointi ry.:n kanssa.

 

Panelistit: Lotta Lintukangas (Apulanta Oy), Anna-Kaisa Anttila (Ruisrock), Tapio Imporanta (Veikkaus)



Perjantai 3.2.2017

 

Klubisali klo 10:30 - 12:00
Katastrofiskenaariot heräävät henkiin simuloituna festivaalipäivänä

Kaoottiset sääolot, romahtavat rakenteet, terrorismi, ruokamyrkytykset, sähkökatkot - suurtapahtuma-alan pahimpia riskiskenaarioita on kohdattu maailmalla ja monilta osin Suomessakin. MARS-uutuutena nähdään ammattilaistyöryhmän käsikirjoittama sessio, jossa kotimaisen festivaalisektorin kovimmat ammattilaiset asetetaan todelliseen polttopisteeseen kuvitteellisen tapahtuman johdossa. Yleisö pääsee seuraamaan Rytmikorjaamon uumeniin sijoitetun komentokeskuksen työskentelyä video- ja ääniyhteyden avulla. Alan huippuasiantuntijat arvioivat lavalla tilanteiden kehittymistä. Luvassa on pyörryttävä vyyhti vaikeimpia mahdollisia päätöksiä minimaalisessa reagointiajassa.

 

Moderaattori: Mikko Niemelä (Ruisrock)

Asiantuntijat: Ari Solja (Securitas Events), Ville Ketonen (Local Crew Security)

Tiimi 1: Emilia Mikkola (Flow Festival), Johannes Kinnunen (Fullsteam), Kai Hiltunen (N.C.D. Production, JAO)

Tiimi 2: Heidi Aho (Fullsteam), Petri Varis (Ilosaarirock), Nikolas Pajunen (Qstock)

 

 

Klubisali klo 12:45 - 13:30
Keynote: Matt Brennan (University of Edinburgh) . Peace, love and unsustainable behaviour: an ecological approach to live music

Matt Brennan tutkii populaarimusiikkia monitieteisesti. Tällä hetkellä kohteena ovat musiikkiteollisuus ja erityisesti elävä musiikki. Puheenvuorossaan Brennan tarkastelee elävän musiikin ekologian osatekijöitä (esim. yleisö, muusikot, tapahtumapaikat ja promoottorit) ja niiden suhdetta ympäröiviin toimintoihin (esim. kuljetus- ja logistiikka sekä paikalliset lupakäytännöt). Lisäksi Brennan arvioi ekologian käsitteen sovellettavuutta elävän musiikin tarkasteluun.  

 

Dr Matt Brennan (MSc, PhD, BA) is a researcher at the University of Edinburg. He has served as Chair of the UK and Ireland branch of the International Association for the Study of Popular Music (IASPM), and was a Leverhulme Early Career Fellow prior to taking up his current post as a Chancellor's Fellow in Music.

 

Klubisali klo 13:40 - 14:20
Kaupunki musiikin näyttämönä, musiikki kaupunkien kehittämisen välineenä

Paneelissa keskustellaan musiikkialan merkityksestä kaupungeille sekä kaupunkien vaikutuksesta musiikin tekemiseen ja kuluttamiseen. Luovat alat ja kulttuuriteollisuus ovat nousseet tärkeään asemaan jälkiteollisessa yhteiskunnassa, ja niissä nähdään merkittävää kasvupotentiaalia tulevaisuudessa. Miten musiikkiala ja kaupungit kytkeytyvät toisiinsa? Kuinka musiikkia hyödynnetään kaupunkien suunnittelussa ja kehittämisessä? Entä miten kaupungit ja kaupunkiympäristö voisivat tukea musiikkialan kehittymistä?

 

Moderaattori: Tuomas Ilmavirta (Music Finland)

Panelistit: Erkki Välimäki (Seinäjoen kaupunki), Olli Ruokolainen (Tampereen yliopisto), Emilia Mikkola (Flow Festival)

 

Perätila klo 14:15 - 15:05
Puls - uusi tuki livekentälle - miten livekenttää tuetaan?


Aika on kypsä tasa-arvon saamiseksi myös elävän musiikin alalle! Pohjustuksena esitellään livekentän uusin tuki ja yleiskatsaus alan muihin rahoituksiin. Alan on kuitenkin puhallettava enemmän yhteen hiileen. Otetaanko mallia Ruotsista ja Tanskasta ja perustetaan Live Music Finland?
Kohta seitsemän vuotta toimineen Suomen rock-klubien liiton pohjalle ollaan muodostamassa uutta liittoa nimeltään Live Music Finland. Sen aikomuksena on koota yhteen entistä laajemmin kotimaisen livekentän toimijoita, ja alkaa klubien lisäksi valvomaan myös festareiden, konserttitalojen sekä muiden rytmimusiikin keikkoja järjestävien etuja.
Tuen esittelee Mika Nikula (Elmu), joka myös toimii keskustelun moderaattorina.

 

Klubisali 15:00 - 15:45
Innolla päin stressiä!


Työuupumus ja burnoutit ovat ikävän yleisiä tämän hetken työelämässä. Festareiden järjestäminen tai uuden levyn julkaisu ovat monesti intohimolla työnsä tekevien käsissä. Työstä ei malttaisi irroittaa, se pääsee jopa unikaveriksi asti. Kuormittavaa työtään rakastavat kulttuurialan ammattilaiset kuuluvatkin työuupumusriskiryhmän kärkeen. Huomaatko sinä, Kun on aika painaa jarrua?
 

Moderaattorina toimii Kristiina Paananen. Panelisteina Heidi Aho (Fullsteam) ja Henri Peltomäki (Red Bull Finland).

 

 

Klubisali klo 16:00 - 17:00
Musabisnes 2025: Seitsemän profetiaa

Pyysimme seitsemää alan vaikuttajaa katsomaan kristallipalloon ja nimeämään profetian musabisneksen maailmasta vuonna 2025. Kotimaisen musiikkikentän oraakkelit pohtivat estradilla millä edellytyksillä profetiat voivat muuttua todellisuudeksi. Lisäksi kuulemme arvoisalta yleisöltä, toivovatko he näiden profetioiden muuttuvan todellisuudeksi!

 

Moderaattorina toimii Janne Flinkkilä (Creat Osk) ja panelisteina Tomi Saarinen (Sony Music Finland), Paulina Ahokas (Tampere-talo) ja Juhani Merimaa (Tavastia).

 

 

LAUANTAI 4.2.2017

 
MARS goes SAD: Seinäjoki Artist Day

 

Ei auta itku musamarkkinoilla. Siispä Selmu ry ja Rytmi-Instituutti järjestävät MARS-lauantaina 4.2. MARS goes SAD: Seinäjoki Artist Day -tapahtuman. Tapahtuma on ilmainen.

 

12:00-17:00 Bändisparraukset

Haluatko yksityistä ja henkilökohtaista palautetta musiikista tai vinkkejä alalla etenemiseen? Sparraamassa Mikko Varjamo, Panu Hattunen, Ville Malja, Keijo Niinimaa ja Tina Jukarainen.

 

12:00-13:00 Musabisnes-battle

Keikkamyyjä Mikko Varjamo (Hög Agency & Promotion)

vs. keikkaostaja Panu Hattunen (Ilosaarirock Festival)

vs. artisti Ville Malja (LAPKO)

 

13:00-14:00 Pikkubussilla Puolaan

Keijo Niinimaa (Rotten Sound, Morbid Evils, Max Mana)

 

14:45-15:45 Managerointi ja urasuunnittelu

Tina Jukarainen (Fullsteam Management)

 

15:45-16:30 Esiintyminen

Olavi Uusivirta

 

Lisää ohjelmasta ja ilmoittautuminen: www.rytmi-instituutti.fi/SAD

 

 

Pidätämme oikeudet muutoksiin.

 

 

 

Lippupisteen logo 2017 - valkoinen png (Lippufi_logo_valkoinen.png)

  •                
  •    Into Seinäjoki
  •   
  • Eventmore-logo (logo_eventmore.png)
  • Lakeus Sokos Hotels-logo (Lakeus-Sokos-hotels.png)
  • epkk (kumppanit_epkk.jpg)